Terug naar diensten
Influencer marketing

Influencer marketing

In de afgelopen jaren zijn influencers het social media landschap steeds meer gaan domineren. Velen onder hen hebben duizenden of zelfs miljoenen trouwe volgers vergaard, die naar hen opkijken en dromen van een leven dat net zo fantastisch zou zijn als dat van de influencer. Juist hierdoor is influencer marketing vrijwel even snel opgekomen; bedrijven hebben beseft dat ze kunnen profiteren van de “droom” die de influencer te bieden heeft.

Lijkt influencer marketing jou de volgende stap voor jouw bedrijf en zoek je daarom een influencer talent agency of online marketingbureau waarlangs jij in contact kunt komen met de ideale influencer voor jouw merk? MyGo helpt je hier graag bij! Bel bij voorkeur naar 085 106 1600 om direct doorverbonden te worden of maak gebruik van onze online MyGo Matchmaker om een influencer agency in een specifieke regio naar keuze te vinden.

Direct een marketingbureau nodig?

Klik op de Matchmaker of bel 085 106 1600

Wat is influencer marketing?

Zoals de naam al zegt, houdt influencer marketing in dat je een deal sluit met een influencer om jouw merk of product te promoten. De influencer toont jouw product of merk vervolgens op een social media kanaal naar keuze, zodat zijn of haar volgers jou ook leren kennen. Hiervoor betaal je een bepaalde vergoeding.

Influencer marketing kan een zeer effectieve manier zijn om leads te genereren en nieuwe klanten te werven, omdat loyale volgers van de influencer hierdoor ook meer vertrouwen krijgen in jouw bedrijf. Vaak kunnen ze daarnaast direct op een link tikken en je product vervolgens met korting (die ze van de influencer krijgen) aanschaffen. Zo worden ze direct gestimuleerd om tot aankoop over te gaan.

Kosten influencer marketing

Hoeveel influencer marketing kost, wordt bepaald door een aantal factoren. Denk hierbij aan het aantal volgers van de influencer, het platform waarop je je bericht wilt laten plaatsen en of je de influencer inhuurt via een influencer talent agency/marketingbureau of als zelfstandige.

Ga je direct met de influencer in zee, dan betaal je gemiddeld 200 à 1000 euro per bericht. Neem je contact op met een agency, dan komt daar nog eens 15 tot 20% bovenop. Een groot voordeel van zo’n agency is wel dat influencers langs die weg eenvoudiger te bereiken zijn en dat je ook sneller ja zullen zeggen tegen je voorstel.

Voor een specifiekere inschatting van wat een influencer je zou kosten: op Instagram betaal je $10 per 1.000 volgers, op YouTube $20 per 1.000 volgers. Een kleinere influencer is dus vele malen goedkoper, maar heeft ook een minder groot bereik.

Voordelen van influencer marketing

Zoals je al hebt kunnen lezen, heeft influencer marketing veel voordelen – ook ten opzichte van de traditionelere mediakanalen, zoals televisie, Facebook en sidebar ads. Wat de andere voordelen van influencer marketing exact zijn, kun je hieronder lezen:

  • Influencers hebben een groot bereik op social media. De gemiddelde engagement rate op een platform als Instagram ligt rond de 5%. Als je een bedrijf met weinig volgers bent is dat niet veel, maar als je kijkt naar influencers met 100.000 volgers, dan betekent dat dat circa 5000 mensen ook actief hun berichten liken en erop reageren. Met één bericht op de pagina van zo’n influencer kun je dus 5000 potentiële klanten bereiken. Zo bereik je een groot publiek dat ook nog eens daadwerkelijk geïnteresseerd zal zijn in jouw product (zolang je voor een influencer in de juiste niche hebt gekozen).
  • Influencers worden als inspirerend maar toch “echt” beschouwd. In tegenstelling tot reclames op televisie en YouTube zijn influencers echte personen, geen acteurs. Nu valt maar te bezien in hoeverre het droomleven dat zij presenteren echt is, maar hun volgers zullen over het algemeen wel deels geloven in het plaatje. Dit maakt influencers zeer inspirerend, net als de producten dit zij promoten.
  • Iedere sector heeft wel zijn eigen influencers. Nu denkt men bij influencers wel snel aan lifestyle, beauty of fitness influencers, maar in werkelijkheid vind je ze wel in iedere sector. Je hebt ook influencers die zich bijvoorbeeld bezighouden met hun kunst, met een bepaalde nichehobby of met woningdeco. Door voor je influencer marketing te kiezen voor een influencer in dezelfde sector als jouw dienst of product, spreek je direct de volgers aan die daar potentieel interesse in zouden hebben.
Met de MyGo Matchmaker vind je direct het beste marketingbureau in jouw omgeving.
Klik op de Matchmaker of bel 085 106 1600

Waarmee rekening houden bij influencer marketing?

Wanneer je kiest voor influencer marketing, zijn er een paar vragen die je jezelf eerst zult moeten stellen. Die vragen hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet:

      • Zoek je een macro of een micro influencer? Macro influencers zijn de grote influencers, die 10.000 of meer volgers hebben. Micro influencers daarentegen hebben 5.000 tot 10.000 volgers. Dit zijn kleinere niche accounts die misschien een minder groot bereik hebben, maar waarvan het publiek vaak wel betrokkener is. Wil je een product of dienst aanbieden dat vooral interessant zou zijn voor zo’n niche, dan kan het rendabeler zijn om te kiezen voor een micro influencer.
      • Past de uitstraling van de influencer wel bij je merk? Iedere influencer heeft zijn of haar eigen stijl, en ook een influencer in je eigen niche hoeft niet per se aan te sluiten bij het beeld dat jij voor jouw merk voor ogen hebt. Als hier een discrepantie in zit en de influencer eigenlijk niet bij jouw merk past, dan kan influencer marketing in dat geval juist negatieve gevolgen hebben doordat je imago wordt aangetast. Overweeg dus goed waar jouw merk voor staat en of de influencer dat idee kan overbrengen.
      • Op welk(e) platformen wil je influencer marketing inzetten? Hoeveel influencer marketing kost, verschilt van platform tot platform. Instagram is bijvoorbeeld goedkoper dan YouTube, maar heeft ook een iets hogere engagement rate. Wel blijft de inhoud van een YouTube-video langer hangen bij de kijker, wat op termijn weer voordelig kan zijn. In verband met de hoge kosten van influencer marketing zul je spaarzaam willen omgaan met het aantal berichten dat je laat creëren, dus overweeg deze keuze goed.
      • Wil je in zee gaan met een vaste influencer of wil je je merk over de tijd via meerdere influencers promoten? Het is mogelijk om een bepaalde influencer te sponsoren om vaker in zijn of haar content terug te keren; zo zullen de volgers van die influencer jouw merk ook steeds beter leren (her)kennen. Anderzijds kun je ook eenmalig met verschillende influencers in zee gaan, zodat je meerdere doelgroepen kunt bereiken. Deze tweede vorm van influencer marketing zal je uiteindelijk echter meer kosten, omdat je dan geen deal kunt sluiten met één enkel persoon. Daarom is ook deze vraag het overwegen waard.
Snel een marketingbureau in jouw omgeving nodig?
Gebruik de MyGo Matchmaker, of bel gratis met 085 106 1600.

Gebruikmaken van influencer marketing? MyGo helpt!

Als jij via een online marketing bureau of influencer talent agency in contact wilt komen met de perfecte influencer voor jouw marketinguiting, dan kan MyGo je daarbij helpen. Telefonisch brengen we je graag in contact met een agency; bel daarvoor naar 085 106 1600. Of ben je op zoek naar een influencer in een bepaald deel van ons land? Kijk dan in onze online Matchmaker om een bureau te vinden in een regio naar keuze.