Terug naar diensten
Linkbuilding uitbesteden

Linkbuilding uitbesteden

Wil je meer weten over linkbuilding of overweeg je om linkbuilding uit te besteden aan een specialist? Op deze pagina vind je meer informatie over de volgende onderwerpen:

Ben je op zoek naar een vakspecialist? MyGo helpt je graag. Met de MyGo Matchmaker vind je direct een gekwalificeerde vakspecialist bij jou in de buurt.

Je kunt de MyGo Matchmaker zowel telefonisch als online gebruiken. Voor telefonisch, bel 085 432 00 32. Voor online, klik op de Matchmakerknop.

Linkbuilding specialist

Linkbuilding is een tijdrovende en gecompliceerde bezigheid, die om die redenen vaak wordt uitbesteed aan een linkbuilding specialist. Hij of zij kan zorgen voor kwalitatieve en relevante links, een evenwichtig linkprofiel en blijvende resultaten. Ook weet je door linkbuilding uit te besteden zeker dat je site niet benadeeld wordt na een update van Google.

Een linkbuildingspecialist voert eerst een linkbuildinganalyse uit, waarmee in kaart wordt gebracht hoe je backlinkprofiel er op dat moment voor staat. Vervolgens wordt er een selectie gemaakt van de technieken die moeten worden gebruikt om geschikte links voor je site te genereren, op basis van het soort link dat er nodig is en de mogelijkheid dat die linksoort geplaatst wordt.

Na die selectie volgt de uitwerking: er wordt content geplaatst die links oplevert en er worden links ‘geruild’ met diverse partijen. Elke link krijgt een aantal variabelen mee (waaronder een geschikte URL en ankertekst) en de links worden in fases aangemeld op diverse plekken op het internet. Op die manier vindt er een zo natuurlijk mogelijke groei van je website plaats.

SEO Linkbuilding

SEO linkbuilding

Linkbuilding is een vorm van SEO. Google controleert bij de links die voor je website worden vergaard onder meer hoe het zit met de kwaliteit en autoriteit van de pagina’s waarop die links staan en of ze doorlinken naar werkende pagina’s. Ook vindt Google het belangrijk dat backlinks inhoudelijke relevantie hebben en dat de ankerteksten van de links (het leesbare gedeelte ervan) kloppen.

Hebben de links naar een site altijd dezelfde ankertekst, heeft een beginnende website een opvallende snelle linkprofielgroei of leiden veel links naar 404-foutmeldingspagina’s, dan vindt Google dat verdacht. Content met actuele links vanuit kwalitatief sterke bronnen met relevante ankerteksten behaalt de beste resultaten bij Google. Een linkbuilding specialist kan je helpen zoveel mogelijk van dat soort links te verkrijgen.

Linkbuilding technieken

Linkbuilding specialisten gebruiken verschillende technieken om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk relevante links voor je website worden gegenereerd. In beginsel kunnen die technieken worden opgedeeld in interne/onsite linkbuilding en externe/offsite linkbuilding.

Interne linkbuilding houdt in dat de specialist links op je eigen site plaatst waarmee bezoekers naar andere pagina’s, content of berichten op je site worden gestuurd. Externe linkbuilding houdt in dat de specialist andere websites naar jouw site laat linken. Dit kun je onder andere teweegbrengen door berichten op social media of fora te plaatsen of door gastblogs te laten schrijven.

Als een linkbuild specialist voor je aan de slag gaat met externe linkbuilding, kan dat op twee manieren: via wederzijdse linkbuilding en via ABC-linkruil. Bij wederzijdse linkbuilding zijn twee sites betrokken die met links naar elkaar verwijzen. De twee sites moeten over hetzelfde onderwerp gaan om ervoor te zorgen dat de links nut hebben. Google heeft deze manier van ruilen echter steeds vaker door, wat negatief kan uitpakken.

Bij ABC linkruil zijn doorgaans drie sites betrokken en wordt volgens het volgende principe gelinkt: site A -> site B, site B-> site C, site C -> site A. Daarbij is het vaak zo dat site A en site C van dezelfde eigenaar zijn. Ook hier geldt dat de sites over hetzelfde onderwerp moeten gaan om de linkruil succesvol te laten zijn. Deze methode is doorgaans succesvoller dan wederzijdse linkbuilding, omdat Google niet doorheeft dat het om een afgesproken ruil gaat.

Wil je direct contact met een linkbuildingspecialist bij jou in de buurt aan wie je linkbuilding kunt uitbesteden? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 432 00 32.

Logo van linkbuilding

Linkbuilding strategie

Voordat de specialist voor je aan de slag kan met linkbuilding, moeten een aantal dingen in kaart worden gebracht. Zo moet duidelijk zijn wie je doelgroep is en welke sites je doelgroep aanspreken, zodat je weet welke sites benaderd kunnen worden voor links. Ook moet je weten welke links je nodig hebt voor je eigen linkprofiel en met welke links je de linkprofielen van concurrenten kunt verslaan.

Het aantal strategieën dat een linkbuild specialist voor je kan hanteren is groot. Wat de meest geschikte linkbuildstrategie voor je situatie is, hangt bovendien van de concurrentie in de markt en van de beschikbare middelen af. Hieronder lichten we enkele van die strategieën kort toe.

De skyscraperstrategie

Bij deze methode produceer je content en vraag je verschillende experts op dat gebied tijdens het schrijfproces om input. Nadat de content voltooid is, vraag je of ze het op hun platformen willen delen. Omdat ze het idee hebben dat ze eraan meegeschreven hebben, zullen ze sneller geneigd zijn je te helpen.

Broken linkbuilding

Het komt vaak voor dat er op een website wordt gelinkt naar een pagina die niet (meer) blijkt te werken, wat een broken link wordt genoemd. Bij deze methode produceer je content over een specifiek onderwerp en leg je contact met sites die broken links naar dat onderwerp hebben. Je vraagt dan of ze naar jouw content willen linken in plaats van naar de niet-werkende pagina.

Product testing

Deze methode wordt vaak gebruikt als een bedrijf fysieke producten verkoopt. Je stuurt je product op naar verschillende mensen om het door hen te laten testen. Daarbij vraag je of ze er een stuk over willen schrijven en in dat stuk naar je website willen linken.

Pakket voor het linkbuilding

Linkbuilding pakket

Bij linkbuilding moeten er vaak redelijk wat backlinks verkregen worden voor er zichtbaar resultaat is in de ranking van een website op Google. Veel linkbuild specialisten bieden dan ook meerdere linkbuildpakketten aan, waarbij je een vast bedrag betaalt voor een van tevoren vastgesteld aantal backlinks en ankerteksten.

Linkbuildpakketten bevatten vaak een mix van verschillende soorten links, variërend van startpaginalinks tot bedrijvengids- en bloglinks. Om te voorkomen dat er overlapping tussen die links plaatsvindt, wordt iedere link van een ander IP-adres gehaald.

In veel gevallen kan een linkbuildpakket zowel eenmalig als periodiek worden aangeschaft. Wil je een oplossing op maat, dan is dat bij de meeste linkbuildspecialisten ook mogelijk. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een zoekwoordenonderzoek en een concurrentievergelijking aan het pakket toe te voegen.

Linkbuilding bureau

Omdat linkbuilding doorgaans een tijdrovende en arbeidsintensieve bezigheid is, wordt er vaak voor gekozen om het uit te besteden aan een specialist bij een linkbuildbureau. Die bureaus zijn op de hoogte van de ontwikkelingen in hun vakgebied.

Linkbuildbureaus weten daarnaast op welke criteria links geselecteerd moeten worden en werken volgens de white-hat methode: alle links worden op een manier verkregen die in lijn is met de regels van Google. Bovendien controleren ze regelmatig of de waardering voor bepaalde links toe- of afneemt, waardoor je zeker weet dat je links up to date blijven.

Je kunt linkbuildbureaus onder meer inhuren om content voor je te produceren, links voor je te genereren en met andere bedrijven links voor je uit te wisselen. Meer informatie over de technieken die ze voor je toe kunnen passen vind je hier; in deze alinea kun je meer lezen over de verschillende strategieën waarmee ze werken.

MyGo helpt je graag

Wil je direct contact met een linkbuildingspecialist bij jou in de buurt aan wie je linkbuilding kunt uitbesteden? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 432 00 32.