Met het verstrijken van de jaren is de online marketing wereld steeds ingewikkelder geworden, en moeten websites aan steeds meer vereisten te doen om hoog te ranken in Google en gezien te worden door bezoekers. Linkbuilding, oftewel het verkrijgen van backlinks, is een van die voorwaarden. Linkbuilding kan een tijdrovend proces zijn, maar gelukkig kun je het ook uitbesteden.
Wil jij de linkbuilding van jouw bedrijf uitbesteden? Laat je dan matchen met een online marketing bureau dat aan linkbuilding doet door te bellen naar 085 106 1600 of door gebruik te maken van onze online MyGo Matchmaker.
Wat houdt linkbuilding in?
Linkbuilding houdt in dat je ervoor zorgt dat andere websites door middel van links terugverwijzen naar jouw website (backlinks). Zo toon je aan dat je website nuttige, kwalitatieve inhoud bevat die voor anderen van waarde is. Deze backlinks zijn vooral waardevol als ze afkomstig zijn van populaire, eveneens kwalitatieve websites. Google registreert dit en beloont sites met veel backlinks met een hogere positie in de zoekresultaten. Hiermee maakt linkbuilding deel uit van zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Om backlinks te verkrijgen, zul je in veel gevallen andere websites moeten aanschrijven met het verzoek om naar jouw website te linken. Anders zul je moeten afwachten of dit automatisch gebeurt. De kans daarop is niet zeer groot, vooral als je een onbekendere website hebt die relatief laag rankt in Google. Kies je ervoor om je linkbuilding uit te besteden, dan zal het linkbuilding bureau vanuit jouw naam andere websites contacteren om backlinks te verkrijgen.
Wat doet een linkbuilding specialist exact?
Wanneer je je linkbuilding uitbesteedt, voert de linkbuildingspecialist om te beginnen een linkbuildinganalyse uit, waarmee in kaart wordt gebracht hoe je backlinkprofiel er op dat moment voor staat. Vervolgens wordt een selectie gemaakt van de technieken die moeten worden gebruikt om geschikte links voor je site te genereren, op basis van het soort link dat er nodig is en de mogelijkheid dat die linksoort geplaatst wordt.
Na die selectie volgt de uitwerking: er wordt content geplaatst die links oplevert en er worden links ‘geruild’ met diverse partijen. Elke link krijgt een aantal variabelen mee (waaronder een geschikte URL en ankertekst) en de links worden in fases aangemeld op diverse plekken op het internet. Op die manier vindt er een zo natuurlijk mogelijke groei van je website plaats.
Kosten linkbuilding uitbesteden
Omdat linkbuilding gespreid over de tijd uitgevoerd moet worden voor de beste resultaten, betaal je linkbuilding bureaus over het algemeen per maand. Hierbij kunnen de kosten uitvallen tussen de 75 en 1000 euro per maand. Gemiddeld kun je eerder uitgaan van circa 400 euro per maand.
SEO linkbuilding
Linkbuilding is een vorm van SEO. Google controleert bij de links die voor je website worden vergaard onder meer hoe het zit met de kwaliteit en autoriteit van de pagina’s waarop die links staan en of ze doorlinken naar werkende pagina’s. Ook vindt Google het belangrijk dat backlinks inhoudelijke relevantie hebben en dat de ankerteksten van de links (het leesbare gedeelte ervan) kloppen.
Hebben de links naar een site altijd dezelfde ankertekst, heeft een beginnende website een opvallende snelle linkprofielgroei of leiden veel links naar 404-foutmeldingspagina’s, dan vindt Google dat verdacht. Content met actuele links vanuit kwalitatief sterke bronnen met relevante ankerteksten behaalt de beste resultaten bij Google. Een linkbuilding specialist kan je helpen zoveel mogelijk van dat soort links te verkrijgen.
Linkbuilding technieken
Linkbuilding specialisten gebruiken verschillende technieken om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk relevante links voor je website worden gegenereerd. In beginsel kunnen die technieken worden opgedeeld in interne/onsite linkbuilding en externe/offsite linkbuilding.
Interne linkbuilding houdt in dat de specialist links op je eigen site plaatst waarmee bezoekers naar andere pagina’s, content of berichten op je site worden gestuurd. Externe linkbuilding houdt in dat de specialist andere websites naar jouw site laat linken. Dit kun je onder andere teweegbrengen door berichten op social media of fora te plaatsen of door gastblogs te laten schrijven.
Als een linkbuilding specialist voor je aan de slag gaat met externe linkbuilding, kan dat op twee manieren: via wederzijdse linkbuilding en via ABC-linkruil. Bij wederzijdse linkbuilding zijn twee sites betrokken die met links naar elkaar verwijzen. De twee sites moeten over hetzelfde onderwerp gaan om ervoor te zorgen dat de links nut hebben. Google heeft deze manier van ruilen echter steeds vaker door, wat negatief kan uitpakken.
Bij ABC linkruil zijn doorgaans drie sites betrokken en wordt volgens het volgende principe gelinkt: site A -> site B, site B-> site C, site C -> site A. Daarbij is het vaak zo dat site A en site C van dezelfde eigenaar zijn. Ook hier geldt dat de sites over hetzelfde onderwerp moeten gaan om de linkruil succesvol te laten zijn. Deze methode is doorgaans succesvoller dan wederzijdse linkbuilding, omdat Google niet doorheeft dat het om een afgesproken ruil gaat.
Voordelen linkbuilding uitbesteden
Zoals gezegd kun je linkbuilding zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een linkbuilding bureau. Dat uitbesteden heeft zeker enkele voordelen, die we hieronder voor je op een rijtje hebben gezet:
- Door je linkbuilding uit te besteden, ben je er als bedrijf geen tijd aan kwijt. Veel aspecten van online marketing kunnen zeer tijdrovend zijn, waaronder linkbuilding. Contact opnemen met de eigenaren van veel verschillende webpagina’s is daarbij niet de meest productieve klus, vooral omdat je toch vaak ‘nee’ te horen zult krijgen en je die tijd ook op andere manieren zou kunnen besteden. Door je linkbuilding uit te besteden, zorg je ervoor dat dit proces gestroomlijnder verloopt en dat je er geen omkijken naar hebt.
- Een linkbuilding bureau heeft vaak toegang tot allerlei websites waarop backlinks geplaatst kunnen worden. Normaal gesproken houdt linkbuilding in dat je contact op moet nemen met veel verschillende bedrijven in de hoop dat zij een backlink naar jouw website willen plaatsen. Een linkbuilding bureau daarentegen heeft vaak direct toegang tot eigen websites of websites van cliënten waarmee zij deals hebben gesloten, zodat ze direct backlinks in die sites kunnen integreren. Zo besparen ze een hoop tijd.
- Als je je linkbuilding uitbesteedt, weet je zeker dat het goed wordt gedaan. Linkbuilding bureaus weten alles van kwalitatieve backlinks en hechten hier ook veel waarde aan. Tenslotte is het hun doel om jouw webpagina zo hoog mogelijk op Google te laten ranken en jou als klant tevreden te houden. Een goed linkbuilding bureau zal hierdoor ook betere resultaten behalen dan vermoedelijk het geval was geweest als je zelf je linkbuilding had geregeld.
Linkbuilding uitbesteden: waarmee rekening houden
Kies voor een linkbuilding bedrijf dat de waarde van kwalitatieve backlinks kent. Voor Google zijn kwalitatieve backlinks van zeer groot belang. Zijn je verwijzingen afkomstig van een website die alleen maar backlinks spamt en die zelf eigenlijk geen waardevolle informatie bevat, dan zal Google dit registreren als onnatuurlijk en je website als van lage kwaliteit. Kies dus voor een linkbuilding bedrijf dat alleen met kwalitatief hoogwaardige backlinks werkt om problemen te voorkomen.
Weet dat je langere tijd met het linkbuilding bedrijf in zee zult moeten gaan. Google hecht veel waarde aan een natuurlijke ontwikkeling van webpagina’s. Dat betekent dat ze met de tijd steeds hoger in de zoekmachineresultaten komen te staan. Zou je in één maand tijd opeens honderden backlinks genereren en daarna niets meer, dan registreert Google die stijging als abnormaal en kun je ervoor bestraft worden – waarbij je webpagina in het ergste geval helemaal niet meer vindbaar is. Linkbuilding uitbesteden doe je om deze reden voor langere tijd, en je gaat dus ook voor langere tijd een samenwerking aan.
Besteed je linkbuilding uit aan een bedrijf dat transparantie hoog in het vaandel heeft staan. Wie zijn linkbuilding uitbesteedt, moet wel het overzicht behouden over hetgeen waar het linkbuilding bedrijf nu echt mee bezig is. De backlinks moeten van hoogwaardige kwaliteit zijn en over langere termijn geplaatst worden, en jij moet kunnen controleren dat dat ook echt het geval is. Een goed linkbuilding bureau zal deze informatie met je wíllen delen.
Controleer de recensies van het bedrijf waaraan je je linkbuilding wilt uitbesteden. Om zeker te weten dat het linkbuilding bedrijf goed werk levert, is het altijd verstandig om recensies te lezen. Natuurlijk krijgen cliënten soms betaald om positieve recensies te plaatsen, maar op deze manier krijg je in ieder geval een indruk van de capaciteiten van het bureau.
Linkbuilding uitbesteden? MyGo helpt!
Wil jij je linkbuilding uitbesteden? In dat geval brengt MyGo je graag in contact met online marketing bureaus die die dienst kunnen bieden. Om je direct te laten matchen, bel je naar 085 106 1600. Anders kun je ook onze online Matchmaker raadplegen om te zien waar in jouw regio linkbuilding bureaus gevestigd zijn en welke tarieven zij hanteren.