Terug naar diensten
Zoekmachine marketing bureau

Zoekmachine marketing bureau

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd en houdt in dat je een website optimaliseert om ervoor te zorgen dat hij zo goed mogelijk vindbaar is in Google. Je helpt bezoekers van je site door hen relevante informatie aan te bieden en je helpt Google om je site beter op waarde te schatten.

Er kunnen drie soorten optimalisatie worden doorgevoerd bij een website: technische optimalisatie, contentoptimalisatie en linkbuilding.  Daar kun je zelf mee aan de slag, maar het is een tijdrovende en ingewikkelde klus. In veel gevallen wordt SEO daarom uitbesteed aan een bureau in de online marketing.

SEO marketing

In veel gevallen is SEO het startpunt van je online marketing aanpak en levert het een belangrijke bijdrage aan de online vindbaarheid van je website op de lange termijn. Het is echter een activiteit met veel voeten in de aarde, waar doorgaans de hulp van een online marketing bureau voor wordt ingeschakeld.

Bij een samenwerking met een online marketing bureau krijg je hulp van een SEO-specialist, ook wel search marketing specialist genoemd. Hij of zij bedenkt eerst een SEO-strategie voor je website. Vervolgens zorgt hij of zij er aan de hand van die strategie voor dat je website goed naar voren komt in Google, wat tot meer websiteverkeer en meer opdrachten leidt.

De woorden van SEO

SEO scan – check - analyse

Voordat er actie kan worden ondernomen op het gebied van SEO, moet er een scan van de techniek, de content en de autoriteit van de website worden uitgevoerd. Die SEO-scan wordt ook wel een SEO-check of -analyse genoemd en laat niet alleen zien wat de stand van zaken bij de website is, maar ook waar verbeterpunten liggen.

Je kunt zelf een SEO-scan uitvoeren, maar om tijd en moeite te besparen kun je er ook hulp van een online marketing bureau voor inschakelen. Zowel eenmalige als periodieke SEO-scans zijn mogelijk. Nadat de scan is uitgevoerd krijg je er bovendien een uitgebreid rapport van, zodat je helder hebt waar je website wel en niet goed op scoort.

Bij de techniek wordt er onder meer bekeken of je website snel laadt, goed gecodeerd en veilig is, op een goede server staat en geschikt is voor gebruik op een mobiel. De content van de site moet logische en relevante zoekwoorden bevatten en de paginaopbouw van je site moet een heldere structuur hebben. Wat autoriteit betreft wordt onder meer gekeken naar de interne linkstructuur en naar het aantal links, domeinen en IP-adressen.

SEO specialist

Als je de hulp van een online marketing bureau inschakelt voor de optimalisatie van je website, krijg je in veel gevallen met een SEO-specialist te maken. Een SEO-specialist wordt ook wel een search marketing specialist genoemd en weet precies wat er moet gebeuren om je website zo vindbaar mogelijk te maken voor Google.

Het inschakelen van een SEO-specialist biedt een behoorlijk aantal voordelen. Je bent zelf bijvoorbeeld minder tijd kwijt aan je website, waardoor je je op je ‘core business’ kunt richten. Ook zorgt een SEO-specialist ervoor dat je website perfect aansluit bij je doelgroep. Dat heeft meer omzet, meer leads, meer naamsbekendheid en een hogere klanttevredenheid tot gevolg.

Een ander voordeel is de kennis die SEO-specialisten hebben: ze zijn altijd op de hoogte van de nieuwste online ontwikkelingen en de internationale markt. Bovendien signaleren ze de juist kansen, bieden ze nieuwe inzichten en zorgen ze ervoor dat je je concurrenten een stap voor bent.

Marketing gericht aan SEO

SEO en SEA

Naast SEO is er SEA (Search Engine Advertising). Bij SEO draait het om vindbaarheid in de organische, niet-betaalde resultaten van Google. Bij SEA draait het om advertenties en betaalde resultaten: je website komt hoog in de zoekresultaten van Google terecht doordat ervoor wordt geadverteerd. Bij SEO betaal je niet voor elk bezoek dat iemand aan je website brengt, bij SEA wel. Net als SEO kan SEA worden uitbesteed aan een marketingspecialist.

SEO diensten

Succesfactoren voor SEO zijn de zichtbaarheid van je website op Google, het aantal bezoekers dat je website krijgt en hoeveel leads daaruit voortkomen. De drie hoofdpijlers waar SEO-specialisten aan werken om een zo optimaal mogelijk resultaat te bereiken, zijn techniek, content en autoriteit.

In het kader van die drie hoofdpijlers houden SEO-specialisten zich bezig met onder meer techniekconsulten, keyword tracking en backlink- en linkprofielanalyses. Er zijn echter meerdere andere diensten waar je een SEO-specialist voor in kunt schakelen, waaronder het schrijven van SEO-teksten en het beheren van een online portal.

Het verschilt per website welke diensten een SEO-specialist allemaal moet uitvoeren. Wil je direct contact met een online marketing bureau dat je kan helpen met een oplossing op maat? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 432 00 32.

SEO strategie

Voordat een SEO-specialist voor je aan de slag gaat, stelt hij/zij eerst een strategie voor je op. Een SEO-strategie is van belang voor het online succes van je bedrijf en omvat zowel het plan van aanpak als de doelen. Hoe de strategie eruitziet verschilt per bedrijf, maar er zijn wel een aantal basiselementen.

Het begin van een SEO-strategie bestaat altijd uit het kiezen van KPI’s (key perfomance indicators of kritieke prestatie indicatoren), de pijlers aan de hand waarvan de prestaties van je site gemeten worden. Voorbeelden van KPI’s zijn de laadtijd van je site en het aantal bezoekers dat alleen vluchtig op je site kijkt in plaats van verder te lezen.

De volgende stap in de strategie is het formuleren van doelstellingen, zodat helder is wat er met behulp van SEO moet worden bereikt. Als de doelstellingen duidelijk zijn, wordt via analyses in kaart gebracht hoe het met je website gesteld is op het gebied van de drie hoofdpijlers van SEO. Er wordt een technische analyse, een contentanalyse en een analyse van de gebruikte links uitgevoerd.

Door al dit voorbereidende werk is duidelijk geworden wat er beter kan en welke strategie er dus gehanteerd moet worden. De laatste stap is om met die strategie aan de slag te gaan door onder meer content te herschrijven en nieuwe zoekwoorden te integreren.

Je website wordt vervolgens in de gaten gehouden om te zien of de strategie effectief genoeg is geweest. Het is een doorlopend proces, want aan de hand van de resultaten kunnen nieuwe verbeterpunten worden geformuleerd en kan er opnieuw geoptimaliseerd worden.

Online Marketing

SEO consultancy

Als je zelf aan de slag wilt met zoekmachineoptimalisatie, maar daarvoor wel advies en tips over SEO wilt, kun je hulp van een SEO-consultant inschakelen. Een SEO-consultant kan je van advies voorzien over onder andere de juiste toepassing van websitetechniek, linkbuilding, het creëren van content met behulp van de juiste zoekwoorden en het vergroten van websiteautoriteit.

Het verschil tussen een SEO-consultant en een SEO-specialist is zeer klein, omdat ze in feite hetzelfde doen. In beide gevallen is het doel ook hetzelfde: ervoor zorgen dat je website beter vindbaar is op Google, waardoor je meer bezoekers krijgt en meer winst kunt maken. Bij een SEO-consultant wordt echter iets meer nadruk op advies gelegd.

MyGo helpt je graag

Wil je contact met een online marketing bureau dat je kan helpen met SEO? Met de MyGo Matchmaker vind je zonder zoeken direct het best passende online marketing bureau bij jou in de buurt. Telefonisch contact kan ook! Je kunt ons tijdens openingstijden bereiken op 085 432 00 32.