Wil je meer weten over online adverteren of overweeg je daarvoor de hulp van een marketingbureau in te schakelen? Op deze pagina vind je meer informatie over de volgende onderwerpen:
- Doelstellingen, adverteeropties en opbrengsten online adverteren
- Zoekmachine adverteren
- SEA-consultant/-specialist
- Social media marketing
- Affiliate marketing
- Google shopping
- Remarketing
- Display advertising
- Multi channel marketing
Ben je op zoek naar een vakspecialist? MyGo helpt je graag. Met de MyGo Matchmaker vind je direct een gekwalificeerde vakspecialist bij jou in de buurt.
Je kunt de MyGo Matchmaker zowel telefonisch als online gebruiken. Voor telefonisch, bel 085 106 1600. Voor online, klik op de Matchmakerknop.
Doelstellingen, adverteeropties en opbrengsten online adverteren
Het is belangrijk om heldere doelen te hebben als je online gaat adverteren, zodat je je in campagnes op de juiste punten richt. Voorbeelden van doelstellingen bij online adverteren zijn het verkopen van je product of dienst, het creëren van meer merkbekendheid, het opbouwen van loyaliteit bij je klanten en het toepassen van leadgeneratie.
Om de gestelde doelen te bereiken, kun je kiezen uit een groot aantal verschillende adverteeropties. In de tabel hieronder hebben we ze voor je op een rij gezet en geven we bij elke optie voorbeelden van platformen waarop je kunt adverteren.
→ Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, TikTok, Snapchat |
→ Google, Bing |
→ Vergelijkingssites, shopping platforms, gaming apps, webshopapps |
Online adverteren kan je veel opleveren. Het voornaamste resultaat is zichtbaar in grotere getallen op je website, app of social media platform: dankzij online adverteren kun je meer bezoekers, opdrachten, aanmeldingen of transacties verwachten. Het geeft je daarnaast 24/7 inzicht in de betrokkenheid van je doelgroep, waar je je campagnes continu aan kunt aanpassen om beter resultaat te behalen.
Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren wordt ook wel aangeduid als SEA (Search Engine Advertising) en houdt in dat je website hoog in de zoekresultaten van Google terechtkomt doordat je ervoor adverteert. Iedere keer dat iemand op de link naar je website klikt, betaal je daar een klein bedrag voor. SEA kent verschillende vormen, waaronder Google Shopping.
Met SEA heb je de mogelijkheid om bij specifieke zoekwoorden te adverteren. Daardoor krijgen alleen mensen die zoeken naar (iets dat gerelateerd is aan) jouw product je advertentie te zien, wat tot veel aankopen leidt. Andere voordelen van SEA zijn dat je de advertenties makkelijk kunt optimaliseren en dat je snel resultaat ziet.
SEA consultant/specialist
Een SEA-consultant, -specialist en -marketeer zijn allemaal aanduidingen voor dezelfde functie. SEA-consultants zorgen ervoor dat websites door middel van betaalde advertenties online zo goed mogelijk vindbaar zijn. Daarvoor analyseren ze het online zoekgedrag van de doelgroep en schrijven ze zoekwoordrapportages.
Naast die analyses en rapportages kunnen SEA-consultants een SEA-strategie uitwerken en implementeren. Tot slot analyseren ze campagnedata en passen ze op basis daarvan optimalisatie en remarketing toe.
Social media marketing
Social media worden steeds belangrijker om je merk te promoten, nieuwe klanten te werven en ervoor te zorgen dat bestaande klanten je merk blijven waarderen. Door in tekstuele vorm of in videovorm te adverteren via social media zorg je voor meer naamsbekendheid, klanten en omzet.
Er zijn meerdere aspecten waar je bij social media marketing rekening mee moet houden. Voordat je advertenties op social media platforms post, moet je eerst een concurrentieanalyse uitvoeren. Wat voor advertentiecontent plaatsen ze en hoe vaak doen ze dat? Met wie werken ze samen en welke posts zijn populair?
Na de concurrentieanalyse is het belangrijk om voor jezelf op een rij te hebben voor welke doelgroep je gaat adverteren, wat je boodschap gaat zijn en welke social media platforms daarbij aansluiten. Ook is het handig om van tevoren vast te stellen of je met tekst of met visuele elementen gaat werken, welke toon je aan gaat slaan en hoeveel geld je in de advertenties wilt investeren.
Je kunt zelf aan de slag gaan met social media marketing, maar je kunt er ook een social media expert van een online marketing bureau voor inschakelen. MyGo kan je daarbij helpen: door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600 kun je direct contact krijgen met een online marketing bureau.
Affiliate marketing
Bij affiliate marketing heb je drie partijen: een affiliate, een adverteerder en een affiliatenetwerk. De affiliate promoot producten van de adverteerder en wordt per verkocht product betaald. Het affiliatenetwerk houdt de verkoop bij aan de hand van cookies en zorgt voor de betaling nadat de verkoop in z’n geheel is goedgekeurd. Elk van de drie partijen krijgt een deel van de opbrengst.
Zodra je een product hebt gevonden dat gekocht of gepromoot moet worden, kun je aan affiliate marketing doen. Als affiliate hoef je geen voorraad te hebben en ben je niet verantwoordelijk voor de klantenservice, omdat dat door de adverteerder geregeld wordt. Affiliate marketing kan worden ingezet op social media, in e-mails, op WordPresswebsites en via Google Adwords.
Om succesvol te zijn met affiliate marketing, is het van belang om campagnes te promoten die aansluiten bij je doelgroep, met meerdere adverteerders tegelijk samen te werken en op de hoogte te blijven van activiteiten van concurrenten. Ook is het van belang om advertenties op een natuurlijke wijze te verwerken, zodat je betrouwbaar blijft in de ogen van je doelgroep.
Google shopping
Google shopping is één van de manieren waarop je via Google naar producten kunt zoeken. Google Shopping advertenties staan boven alle andere advertenties in de zoekresultaten. Als aanbieder van die producten betaal je alleen op het moment dat iemand op jouw advertentie klikt en daarmee naar je site wordt doorgestuurd.
De advertenties bij Google Shopping bevatten altijd een foto, een omschrijving, een prijs en de naam van de aanbieder. Door de foto’s zien internetsurfers waar ze naartoe gaan als ze op de advertentie klikken. Dat zorgt voor meer zoekverkeer, bezoekers met een hogere koopintentie en een hogere omzet.
Bij het opstellen van een advertentie voor Google Shopping kun je niet alleen kiezen in welke landen je advertentie zichtbaar moet zijn, maar ook hoeveel je bereid bent te betalen voor de kliks op je advertentie (het maximumbod) en voor de advertentie in zijn geheel (het dagbudget). Aan de hand van je product feed, je website en je maximumbod bepaalt Google of je producten getoond worden.
Remarketing
Remarketing wordt ook retargeting genoemd en houdt in dat je mensen die je website al eens hebben bezocht opnieuw benadert met een advertentie. Daarbij kan het om een advertentie met stilstaand beeld, tekst, of video gaan. Remarketing is erg effectief, omdat je advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met je merk.
Je kunt zowel via Google als via social media platformen een remarketingcampagne opzetten. Bij zo’n campagne wordt er een pixel op je website geplaatst, waarmee (anoniem) data wordt verzameld over het surfgedrag van de bezoekers van je website. Die data wordt verzameld aan de hand van cookies, waarna de bezoekers op een remarketinglijst voor je bedrijf worden geplaatst.
Aan de hand van die lijst kun je bezoekers benaderen gebaseerd op producten die ze hebben bekeken en producten die ze al wel in hun winkelwagen hadden liggen, maar nog niet hadden gekocht. Ook kun je bezoekers benaderen die al iets bij je bedrijf hebben gekocht door ze advertenties van andere producten te laten zien.
Remarketing kun je zelf uitvoeren, maar je kunt er ook voor kiezen om daarvoor een online marketing bureau in te schakelen. MyGo kan je daarbij helpen: door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600 kun je direct contact krijgen met een online marketing bureau.
Display advertising
Met de term display advertising worden de banners op websites, apps en social media bedoeld. Die banners kunnen tekst, foto’s, audio en videobeelden bevatten. Display advertising wordt nog altijd veel gebruikt, omdat banners uitermate geschikt zijn om de bekendheid van een merk of product mee te verhogen.
Andere voordelen van display advertising zijn dat je met banners op een gerichte manier je doelgroep kunt bereiken en je merk visueel kunt overbrengen. Ook zorgen banners voor mee internetverkeer en zijn de resultaten van een display advertising campagne eenvoudig te meten.
Je kunt display advertising gebruiken voor nieuwe bezoekers op je website, maar het is ook een optie om het in het kader van remarketing te gebruiken. Daarbij plaats je banners van producten die bezoekers eerder al hebben bekeken, maar nog niet hebben gekocht.
Multi channel marketing
Multi channel marketing houdt in dat je meerdere kanalen tegelijk inzet om een boodschap aan een klant over te brengen. Een campagne wordt bijvoorbeeld op tv, op de radio en op social media gevoerd en het product is zowel online als in de winkel verkrijgbaar. Het bedrijf bepaalt voor de klant welk kanaal het beste past bij diens klantvraag.
Het voordeel van multi channel marketing is dat je veel mensen bereikt met een campagne, wat meer bereik en meer omzet tot gevolg kan hebben. Het nadeel is dat de verschillende kanalen waarop de campagne wordt gevoerd doorgaans niet op elkaar afgestemd zijn. De klant kan kiezen tussen een aankoop online of in de winkel, waar vaak verschillende prijzen worden gehanteerd.
MyGo helpt je graag
Wil je direct contact met een online marketing bureau bij jou in de buurt dat je kan helpen met online advertenties? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600.