Wil je meer weten over leadgeneratie of overweeg je daarvoor de hulp van een marketingbureau in te schakelen? Op deze pagina vind je meer informatie over de volgende onderwerpen:
- Het verschil tussen acquisitie en leadgeneratie
- Het verschil tussen een MQL en een SQL
- Marketingmiddelen die je kunt inzetten voor leadgeneratie
- Online leadgeneratie
- Leadgeneratie B2B
Ben je op zoek naar een vakspecialist? MyGo helpt je graag. Met de MyGo Matchmaker vind je direct een gekwalificeerde vakspecialist bij jou in de buurt.
Je kunt de MyGo Matchmaker zowel telefonisch als online gebruiken. Voor telefonisch, bel 085 106 1600. Voor online, klik op de Matchmakerknop.
Verschil acquisitie en leadgeneratie
Een term die vaak wordt genoemd binnen de context van leadgeneratie, is acquistie. Met acquisitie wordt het gehele traject van het leggen van contact tot het verkopen van een product bedoeld. Binnen acquisitie worden twee ‘soorten’ onderscheiden, namelijk warme en koude acquisitie.
Bij warme acquisitie krijgen bestaande klanten gerichte aanbiedingen; bij koude acquisitie worden potentiële klanten benaderd met aanbiedingen zonder dat er eerder contact is geweest. In beide gevallen is het doel hetzelfde, namelijk om iemand iets te verkopen of te laten doen. In de meeste gevallen gaat het bij acquisitie om telefonisch contact.
Leadgeneratie heeft alleen betrekking op het leggen van contact met potentiële klanten. Er worden gegevens van die potentiële klanten verzameld, waarna er via een websiteformulier/-pagina, social media, telefonie of een fysiek formulier contact wordt gelegd. Lukt het om de interesse van een consument of bedrijf te wekken voor je product of dienst, dan heb je een lead te pakken.
Verschil MQL en SQL
Het verschil tussen een MQL en een SQL moet helder zijn voor je leads gaat genereren. MQL staat voor Marketing Qualified Lead en houdt in dat de lead nog in de beginfase van de klantreis is. Iemand heeft behoefte aan een oplossing voor diens probleem, maar weet nog niet hoe die oplossing eruit moet komen te zien. Deze leads hebben al wel interesse in je bedrijf getoond door je site te bezoeken, maar ze hebben nog niet gevraagd of je contact wilt opnemen.
SQL staat voor Sales Qualified Lead en houdt in dat de lead zich in de beslissingsfase van de klantreis bevindt. Iemand heeft interesse in een product of dienst van je bedrijf en is op zoek naar meer informatie. Deze leads hebben specifieke vragen over je product of dienst en willen contact opnemen voor antwoorden.
Bij leadgeneratie moet je van een MQL een SQL maken door potentiële klanten met informatie te voeden, wat lead nurturing wordt genoemd. Belangrijk daarbij is het regelmatig onderhoud van contact, het personaliseren van de communicatie en het leggen van een verbinding tussen de lead en het salesteam.
Marketingmiddelen leadgeneratie
Je kunt een behoorlijk aantal marketingmiddelen inzetten om leads te genereren. Het meest voor de hand liggende middel is je website: door daar relevante content op te plaatsen, zorg je ervoor dat mensen geïnteresseerd raken in je product of dienst en er meer informatie over willen.
Ook zoekmachinemarketing en marketing via social media zijn geschikt om leads te genereren. Bij zoekmachines kun je gebruikmaken van SEO en SEA, op social media kun je er campagnes voor voeren. Andere opties voor het genereren van leads zijn mail, telefonisch contact, beurzen, seminars, webinars en andere evenementen.
Je kunt zelf met leadgeneratie aan de slag gaan, maar daarvoor heb je specifieke marketingkennis nodig. In veel gevallen wordt die klus daarom uitbesteed aan een leadgenerator. Wil je contact met een leadgenerator bij jou in de buurt? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600.
Online leadgeneratie
De term online leadgeneratie omvat alle werkzaamheden die draaien om het contact tussen een bedrijf en potentiële klanten. Die klanten kunnen consumenten zonder eigen bedrijf zijn, maar er kan ook sprake zijn van B2B leadgeneratie.
Het is voor online leadgeneratie van groot belang om te weten op welke doelgroep je je moet richten. Ook het aanbieden van de juiste content op het juiste moment speelt een grote rol, evenals de snelheid van je website en de gebruikte afbeeldingen.
De stappen die bij online leadgeneratie gericht op consumenten worden doorlopen, zijn gelijk aan de stappen bij online leadgeneratie gericht op bedrijven. Eerst wordt de doelgroep in kaart gebracht, waarna de content en campagnes op die doelgroep worden afgestemd. Aan de hand van metingen wordt de content telkens geoptimaliseerd.
De volgende stap is een overgang van ungated naar gated content, waardoor potentiële klanten in leads veranderen. Tot slot wordt er door regelmatige communicatie voor gezorgd dat de geworven leads bij het bedrijf betrokken blijven. Een uitgebreidere uitleg bij elk van deze stappen vind je hier.
Omdat leadgeneratie nogal wat voeten in de aarde heeft, wordt het vaak aan een leadgenerator uitbesteed. Wil je contact met een leadgenerator bij jou in de buurt? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600.
Leadgeneratie B2B
De eerste stap binnen het proces nieuwe klanten werven B2B is het uitvoeren van een doelgroeponderzoek. Je weet dan op welke groep je je moet richten en wat er moet gebeuren om daar leads uit te halen. Ook moet je voor jezelf helder hebben wat je te bieden hebt en hoe je bedrijf zich onderscheidt van anderen.
Aan de hand van die eerste stap ga je bezig met de content die je biedt. Die content kan via verschillende marketingmiddelen worden aangeboden, waaronder je website, social media kanalen en e-mails. Ook kun je via beurzen, webinars en andere events content aan je doelgroep aanbieden. Met behulp van SEO en SEA kun je je content optimaliseren en ervoor zorgen dat je online zo goed mogelijk gevonden wordt.
Je kunt eerst ungated content aanbieden, die gratis toegankelijk is voor iedereen. Vervolgens kun je overstappen op gated content, waarbij bedrijven die je site of social media kanaal bezoeken contactgegevens moeten afgeven in ruil voor die content. Op het moment dat bedrijven dat doen, heeft er conversie plaatsgevonden en heb je leads behaald.
Een belangrijke laatste stap in B2B leadgeneratie is lead nurturing. Nadat je een lead hebt behaald, moet je ervoor zorgen dat je bij die leads ‘in beeld blijft’. Door hen bijvoorbeeld regelmatig via e-mail op de hoogte te houden, zorg je ervoor dat ze betrokken blijven bij je bedrijf.
MyGo helpt je graag
Wil je direct contact met een online marketing bureau bij jou in de buurt dat je kan helpen met leadgeneratie? Raadpleeg dan de MyGo Matchmaker door op de Matchmakerknop te klikken of door te bellen naar 085 106 1600.