Terug naar diensten

Bedrijfsfilm laten maken

Bedrijfsvideo of promotiefilm laten maken

Een bedrijfsvideo of promotiefilm is een fantastische manier om naar de buitenwereld uit te stralen waar jouw bedrijf, jullie werknemers en jullie producten/diensten voor staan. Nu kun je zelf een bedrijfsfilm maken, maar voor het professioneelste eindresultaat kun je er ook één laten maken.

Wil je inderdaad een film van jouw bedrijf, product of dienst laten maken, dan brengt MyGo je graag in contact met videografen of video agencies die dat voor je kunnen doen. Bel naar 085 106 1600 om telefonisch doorverbonden te worden met een filmmaker in jouw regio of check onze online Matchmaker om vrijblijvend een offerte op te vragen.

Voordelen bedrijfsfilm laten maken

Nu kun je een bedrijfsfilm laten maken om bijvoorbeeld op YouTube te publiceren, zodat je ernaar kunt linken vanaf je vacatures. Of om er betaald mee te adverteren. Door je bedrijfsvideo specifiek voor zo’n openbaar platform te creëren, krijgen zowel cliënten als potentiële werknemers een duidelijk beeld van waar jouw bedrijf voor staat. Dat wekt vertrouwen op, en hopelijk ook interesse. Mooie beelden blijven nu eenmaal langer hangen, dus wie weet: misschien twijfelde die cliënt of die sollicitant eerder nog wel, maar kan hij jouw organisatie nu niet meer uit zijn hoofd zetten. Een bedrijfsfilm kan er zo voor zorgen dat er iets gaat kriebelen.

Als subgenre van de bedrijfsfilm kun je als bedrijf ook een promotiefilm laten maken. In zo’n promotiefilm zet je een nieuw product of een nieuwe dienst in de spotlights, zodat je klanten of volgers op de hoogte zijn van je bedrijfsactiviteiten en hopelijk meteen geënthousiasmeerd zijn door deze volgende stap.

Of wil je liever juist consistent mooie bedrijfsvideo’s laten maken voor op je social media platformen? Die taak kun je uitbesteden aan een video agency, maar vaak kan een social media marketing bureau je hier ook uitstekend bij van dienst zijn! Zo’n bureau betaal je een vast bedrag per maand om content voor je te creëren, waarbij je vaak de keuze hebt tussen foto- en videomateriaal.

Ook voor interne doeleinden kun je een bedrijfsvideo laten maken. Stel dat je een ingewikkeld concept aan je medewerkers wilt verduidelijken, zoals dat je de werking van een nieuw high-tech product aan je marketingteam wilt overbrengen. Dan kun je met een bedrijfsfilm uitstekend laten zien wat het product vanbinnen doet, zeker als je ervoor kiest om een animatie te laten maken. Of laat desnoods een wat langere promotiefilm maken: daarin leg je uit wat je nieuwe product inhoudt, én kun je een editorial cut gebruiken voor het algemenere publiek.

Bedrijfsfilm laten maken kosten

Gemiddeld gezien betaal je voor een korte bedrijfsvideo of promotiefilm (circa 1 minuut) tussen de 1000 en 3000 euro. Daarbij valt een promotiefilm waarin alleen een product wordt uitgelicht vaak wat goedkoper uit, terwijl een bedrijfsfilm waarin alle kanten van je bedrijf worden vastgelegd aan de wat duurdere kant zit (denk 1500+).

Wil je echter graag een lange bedrijfsfilm laten maken, wil je veel materiaal laten schieten om later op je socials te plaatsen, of ben je op zoek naar de gekste special effects, dan kunnen de prijzen oplopen tot rond de 10.000 euro of meer. Dat is echter geen vereiste en hangt dan wel volledig van jezelf af!

Bedrijfsfilm laten maken: waaraan denken

Tijdens het proces van het laten maken van een bedrijfsvideo zul je tegen verschillende dilemma’s aanlopen. Hieronder hebben we enkele vragen voor je op een rijtje gezet waar je vermoedelijk antwoord op wilt vóór je met een bepaald filmteam in zee gaat:

  • Aan wat voor stijl bedrijfsfilm zat je te denken? Veel video agencies hebben een eigen stijl, die zij met trots op hun websites presenteren. Om een beeld te krijgen van de verschillende stijlen, kan het daarom slim zijn om eens naar hun eerdere bedrijfsvideo’s te kijken.
  • Wat wil je eigenlijk uitdragen met je bedrijfsfilm, en is dat helder? Een goede bedrijfsvideo heeft een duidelijk doel: een sfeerimpressie geven, vertrouwen wekken, informeren… Zonder dat doel wordt het voor de filmmaker lastig om passende beelden voor je te vinden. Dus wat is de persoonlijkheid van je bedrijf? Wat wil je de wereld laten weten? Wil je een promotiefilm laten maken, dan geldt dat ook. Wat is er zo bijzonder aan je product? Op welke manier kan het bijdragen aan de levens van je klanten? Zorg ervoor dat je dat kunt verwoorden vóórdat je je bedrijfs-/promotiefilm laat maken.
  • Hoelang moet je bedrijfsfilm/promotiefilm worden? De lengte van een bedrijfsvideo heeft veel invloed op de kosten, maar ook op hoelang men blijft kijken. Video’s voor op socials zijn bij voorkeur kort, niet langer dan enkele seconden tot een minuut – anders haken kijkers af. Hetzelfde geldt voor een televisiecommercial of promotiefilm, die ongeveer 30 tot 60 seconden dient te zijn. Maar voor sollicitanten kan een langere video op je website weer interessanter zijn. Hierover kan het filmteam met je meedenken. Zorg er in ieder geval voor dat de lengte van je bedrijfsfilm aansluit op je doel, en stem je budget daarop af.
  • Zoek je alleen een filmteam, of ook een team voor je creatief concept? Wanneer je een bedrijfsvideo wilt laten maken, heb je vaak twee keuzes: of je regelt zelf het storyboard en geeft aan wat er gefilmd moet worden door het filmteam, of je neemt ook een regisseur/creatief team in de arm om het hele concept te ontwikkelen. Vanzelfsprekend betaal je voor die laatste optie meer, maar voor wie zelf geen spannende ideeën weet te bedenken, bijvoorbeeld omdat het eigenlijk een promotiefilm van een abstract idee betreft, kan dit echt een uitkomst bieden.
  • Welke productietijd hanteert het videografenteam? Gemiddeld gezien kost een bedrijfsfilm laten maken enkele dagen. Hiervan wordt een dag of twee op locatie gefilmd, waarna de editors aan de slag gaan om de krachtigste beelden te kiezen en tot één verhaal aan elkaar te lijmen. In totaal kan het tot 10 werkdagen duren tot je bedrijfsvideo is afgeleverd. Een promotiefilm laten maken, dus inclusief uitwerking van het idee en storyboard, kan zelfs tot 6 weken kosten. Zit er spoed achter, dan is het dus belangrijk om van tevoren te bespreken wat er mogelijk is.
  • Doet het bedrijf waar je je bedrijfsfilm laat maken ook aan promotie? Net als een normaal marketingbureau doen sommige video agencies aan online marketing, waarbij ze tegen betaling op verscheidene platformen met je bedrijfsfilm gaan adverteren. Zeker als je geen dedicated socials team hebt, kunnen zij je zo helpen een groter publiek te bereiken en uiteindelijk meer waar voor je geld te krijgen. Laat je de bedrijfsvideo dus hoofdzakelijk maken om gezien te worden door nieuwe klanten, zoals het geval is bij een promotievideo, dan is deze optie iets om te overwegen.

Bespaartips bedrijfsfilm laten maken

Hoewel een bedrijfsfilm laten maken duur kan zijn, betekent dat niet dat je er niet op kunt besparen. Hiervoor kun je onder andere gebruikmaken van de volgende tips:

  • Regel zoveel mogelijk aspecten van je bedrijfsfilm zelf. Een team inschakelen voor je creatief concept kost nu eenmaal extra, terwijl het ook mogelijk is om zelf je idee uit te werken en je storyboard te schrijven. Wanneer eenmaal helder is welke beelden er exact gefilmd moeten worden, kunnen de videografen daar namelijk prima mee aan de slag. Zorg er daarbij wel voor dat je tot op de seconde hebt uitgedacht wat er precies getoond moet worden, begin met een sterke opening en kies bij voorkeur voor emotioneel geladen beelden – zo blijven je kijkers kijken, en ga je niet over tijds- en budgetlimieten heen.
  • Zorg ervoor dat je bedrijfsfilm zo tijdloos mogelijk is. Een superhippe bedrijfsfilm is dit jaar misschien nog leuk, maar als je nooit dit soort content laat creëren, zal deze al snel verouderd zijn. En dan zit je vast aan een video die je eigenlijk niet meer kunt gebruiken zonder het imago van je bedrijf aan te tasten. Zonde van je geld natuurlijk, want je wilt eigenlijk geen nieuwe bedrijfsvideo laten maken. Is je bedrijfsfilm een eenmalig project, zorg er dan voor dat deze zo tijdloos mogelijk is, zodat je er nog lang van kunt profiteren. Helaas gaat deze bespaartip niet op als je een promotiefilm wilt laten maken: nieuwigheid is nu eenmaal tijdsgebonden.
  • Laat je bedrijfsfilm maken door een regionale video agency. Wanneer je een bedrijfsfilm laat maken, houdt dat in dat het filmteam bij je op locatie moet komen, potentieel meerdere dagen achtereen. Daarvoor betaal je standaard reiskosten, mogelijk op basis van het uurtarief van de studio. Om op deze reiskosten te besparen, kies je dus het beste voor een regionale filmmaker. Hierop is onze Matchmaker dan ook afgestemd, zodat je kunt zoeken op een regio naar keuze.
  • Vergelijk offertes van verschillende filmteams met elkaar. Natuurlijk is stijl van groot belang, maar zo voordelig mogelijk een bedrijfsvideo laten maken kan alleen als je weet welke tarieven verschillende video agencies zouden hanteren voor jouw idee. Vraag daarom bij voorkeur verschillende uitgebreide offertes op, zoals met behulp van onze online MyGo Matchmaker.

Bedrijfsfilm laten maken? MyGo helpt!

Wil jij nu een bedrijfsvideo of promotiefilm laten maken, maar weet je niet waar je daarvoor terechtkunt? Geen nood, MyGo helpt je daar graag bij! Om direct iemand te spreken over je idee, bel je naar 085 106 1600. Liever offertes opvragen? Daarvoor staat onze online Matchmaker 24/7 voor je klaar.