Terug naar diensten
Copywriter/tekstschrijver gezocht

Copywriter/tekstschrijver gezocht

Ben je op zoek naar een copywriter of tekstschrijver? MyGo helpt je graag om makkelijk en snel een goede copywriter/tekstschrijver te vinden.

Heeft jouw bedrijf dringend behoefte aan goede teksten of content, maar heb je hier zelf nog niemand voor in huis? In dat geval kun je een externe copywriter inhuren voor die taak. Zo hoef je geen nieuw personeel aan te nemen en kom je toch aan goede tekst/content om je bedrijf goed op de kaart te zetten.

Wil je nu een copywriter inhuren via MyGo? Dat kan! Om telefonisch gematcht te worden hoef je alleen maar te bellen naar 085 106 1600. Of gebruik de online MyGo Matchmaker om te zien welke copywriters beschikbaar zijn en eventueel welke tarieven zij hanteren als je een offerte bij hen opvraagt.

Direct een tekstschrijver nodig?

Klik op de Matchmaker of bel 085 106 1600

Wat doet een copywriter?

In de marketingwereld is een copywriter een tekstschrijver die wervende teksten met een (direct of indirect) commercieel doel schrijft. Hierbij kan het gaan om SEO-teksten die ervoor zorgen dat een bedrijf eenvoudiger via zoekmachines gevonden wordt, maar ook om prikkelende blogs, informatieve nieuwsberichten of reclame-uitingen.

Copywriters kunnen zowel long copy als short copy schrijven. Met long copy wordt gedoeld op langere teksten, zoals webpagina’s, blogs of informatiebrochures, terwijl short copy meestal slechts enkele zinnen betreft, zoals reclameslogans, posterteksten of Tweets.

Copywriter is een creatief beroep, waarbij deze vakspecialisten vaak samenwerken met programmeurs en grafisch designers om hun creaties vorm te geven en te publiceren. Het is hierdoor mogelijk om enkel een copywriter in te huren, of om te kiezen voor de uitgebreidere diensten van een reclamebureau/online marketingbureau.

Copywriter

Hoeveel kost een copywriter?

Een freelance copywriter of tekstschrijver verdient over het algemeen tussen de 80 en 100 euro per uur, waarbij je ook uitschieters naar beneden en boven hebt, die respectievelijk 50 of 150 euro per uur verdienen. Aan een copywriter in loondienst ben je ongeveer hetzelfde kwijt, maar deze copywriters verdienen eerder 14 à 18 euro per uur (bruto). In dat geval gaat de rest van het bedrag naar het reclamebureau.

Sommige copywriters hanteren ook een prijs per woord, die kan uitvallen tussen de 0,02 en 0,70 euro. Standaardtarieven zullen eerder tussen de 0,07 en 0,40 euro per woord liggen, of rond de 0,15 euro.

Met de MyGo Matchmaker vind je direct de beste tekstschrijver in jouw omgeving.
Klik op de Matchmaker of bel 085 106 1600

Voordelen copywriter inhuren

Heb je nog geen specialistische copywriters in dienst, maar moet er voor jouw bedrijf wel content worden geschreven die mensen aanspreekt en die goed rankt op Google? Dan kan het uiteindelijk voordeliger zijn om een copywriter in te huren dan om bijvoorbeeld iemand van marketing een tekstje te laten schrijven. De specifieke voordelen van een (externe) copywriter hebben we hieronder voor je opgesomd:

        • Een copywriter past diens stijl aan aan jouw wensen en jouw stijl. Een goede copywriter kijkt naar jouw website en andere uitingen, luistert naar wat jij te zeggen hebt en past zijn of haar boodschap aan op wat jij echt wil overbrengen – en hoe. Deze copywriter kan prima uit de voeten met een stijlgids, maar ook zonder formeel vastgelegde regels weet hij of zij de juiste toon en schrijfstijl te bepalen. Bestaat jouw doelgroep uit jongeren, hoger opgeleiden of juist een algemener publiek? Een copywriter weet daar wel raad mee.
        • Een copywriter weet exact hoe je zoekmachinegericht schrijft. Door zoekmachinegericht te schrijven (SEO) zorgt een copywriter dat jouw webpagina’s hoger ranken op Google en je dus eerder gevonden wordt door potentiële klanten. Op die manier is een copywriter inhuren een ware investering. Tenslotte is het zo dat des te vaker je gevonden wordt door een publiek dat ook nodig heeft wat jij te bieden hebt, des te meer leads je werft.
        • Een externe copywriter betaal je alleen wanneer je diens werk daadwerkelijk nodig hebt. Ga je in zee met een freelance copywriter, dan schakel je diegene in voor tijdelijke klussen. Buiten die klussen om betaal je hem of haar niets extra. Heeft jouw bedrijf dus eigenlijk geen behoefte aan een copywriter omdat jullie nou eenmaal niet veel kopij nodig hebben, dan biedt een externe copywriter een uitkomst op het moment dat er tóch teksten gepubliceerd moeten worden.
        • Een copywriter met een tarief per woord betaal je nooit teveel (zolang dat tarief redelijk is). Kies je voor een copywriter met een uurtarief, dan hangt het uiteindelijke bedrag af van hoe snel hij of zij nu eigenlijk schrijft. Dit bedrag kan dan alle kanten opgaan. Kies je daarentegen voor een copywriter met een tarief per woord, dan staat het bedrag dat je moet betalen van tevoren vast (aangezien je zelf kiest hoelang de tekst ongeveer moet zijn). Zo kom je niet voor akelige verrassingen te staan.

Copywriter

Copywriter inhuren: waarmee rekening houden?

Wanneer je een copywriter inhuurt voor jouw commerciële media-uitingen, dan zijn er een aantal punten waar je rekening mee wilt houden. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

              • Ben je niet eerder op zoek naar een social media marketing bureau? Natuurlijk is een copywriter in staat teksten te schrijven voor allerlei verschillende soorten media, maar wil je specifiek iemand inhuren om social media berichten voor je te ontwerpen, dan is een social media marketing bureau wat je echt zoekt. Een dergelijk bureau weet alles van het designen van posts die viral zullen gaan op social media, of die in ieder geval de doelgroep van jouw bedrijf zullen aanspreken. Het mooie is dat je zo’n bureau voor een vast bedrag per maand kunt inschakelen, waarbij je ook een vast aantal social media berichten inclusief graphics aangeleverd krijgt. Bij copywriters is dit over het algemeen niet het geval.
              • Check of de schrijfstijl van de copywriter (op diens website) prettig leesbaar is. De website van een copywriter doet eigenlijk dienst als diens visitekaartje én advertentiekanaal. Leest de website dan de copywriter niet lekker, dan zou je diens schrijfvaardigheden in twijfel kunnen trekken. Kies in dat geval niet voor die copywriter in de hoop alsnog verrast te worden, want dan kom je mogelijk bedrogen uit.
              • Kies een copywriter die (of een reclamebureau dat) online goed staat aangeschreven. Ben je niet zeker van de schrijfkunsten van de copywriter die je op het oog hebt, dan is het altijd verstandig om recensies van klanten te lezen. Zo krijg je een eerlijk beeld van hoe tevreden men over het algemeen is over de copywriter, plus van eventuele plus- of minpunten waar je zelf nog niet aan had gedacht.
              • Laat je niet verleiden door een copywriter met een opvallend laag uurtarief – ga voor een goede prijs-kwaliteitverhouding. Een goedkope copywriter is niet per se een goede copywriter. Integendeel zelfs, in veel gevallen. Natuurlijk wil je wel zo voordelig mogelijk uit zijn, maar uiteindelijk wil je ook een goede investering doen. Kies daarom altijd voor een copywriter met een redelijk tarief en laat je niet verleiden door bedragen die zo laag zijn dat men er simpelweg niet van zou kunnen leven – anders kun je haastwerk verwachten.
Snel een tekstschrijver in jouw omgeving nodig?
Gebruik de MyGo Matchmaker, of bel gratis met 085 106 1600.

Copywriter inhuren? MyGo helpt

Wil jij een copywriter inhuren voor een kortdurend project of juist voor op de langere termijn? MyGo helpt je daar graag bij! Bel naar 085 106 1600 om direct in contact gebracht te worden met een copywriter, of vraag offertes aan via onze online Matchmaker (en zie direct welke copywriters er beschikbaar zijn).