Terug naar blog
Slimme meter: zegen of vloek?

Slimme meter: zegen of vloek?

Steeds meer mensen laten een slimme meter plaatsen en dat is logisch, want het geeft je direct inzicht in het verbruik binnen je huishouden, zelfs tot op het apparaat nauwkeurig. Toch is er in de laatste jaren een storm van kritiek gekomen op de slimme meter; deze zou een onjuiste weergave van het verbruik registreren en alleen maar voor hogere kosten hebben gezorgd. Rijst de vraag: is de slimme meter een zegen of vloek?

Verkeerde metingen van de slimme meter

Zo rond het jaar 2016 begon de eerste kritieken omtrent slimme meters op te doemen. Waar mensen een effectieve verlaging van het verbruik hadden verwacht, bleek in de realiteit het omgekeerde waar. In veel gevallen steeg het verbruik juist, zonder daarvoor een aanwijsbare reden te hebben. Sommige mensen merkten zelfs een verbruik die tot 500% hoger lag dan gebruikelijk. Uit onderzoek dat men in de afgelopen jaren heeft uitgevoerd en tevens gebleken dat het verbruik in bepaalde gevallen óók lager uit kan pakken.

Slimme meter met een verkeerde inschatting, hoe kan dat?

Niet alles aan de slimme meter bleek dus werkelijk ‘slim’. Reden voor de afwijking in het meten van verbruik zou volgens onderzoek liggen in het verkeerd detecteren van waarden door moderne apparatuur; opladers, slimme LED-verlichting, de koelkast, televisie en noem maar op. Hoewel je bij  de aankoop van één van deze of andere apparaten dacht een bewuste keuze te hebben gemaakt, liet de slimme meter je het tegenovergestelde zien. Een schrik voor veel mensen, zeker omdat de kosten voor het verbruik zo enorm konden stijgen.

Twijfel je ook over de slimme meter?

Het is prettig om je eigen verbruik te monitoren en indien mogelijk aan te passen, maar dan moeten de meters natuurlijk wel een adequate weergave van de realiteit tonen. Mocht je zelf ook twijfelen over de slimme meter, dan is het in ieder geval verstandig om contact op te nemen met de netbeheerder. Zien zij ook afwijkende meterstanden ten opzichte van de gebruikelijke situatie, dan zal er vermoedelijk een keurder langskomen om de meter zelf te testen. Kies hier niet te snel voor; een keuring kost geld en mocht uit deze keuring blijken dat alles klopt, dan draai je zelf op voor de kosten. Vraag daarom altijd naar de mogelijkheden voor een keuring en ga eerst zelf op onderzoek uit voordat je kiest voor de keuring van de slimme meter.

Slimme meter met onjuiste meting: geld terug

Veel mensen die gedupeerd zijn door een verkeerde weergave van de slimme meter willen een teruggave van het teveel betaalde geld. Is dat mogelijk? Ja, absoluut. Het is dan echter wel vereist dat je kunt aantonen dat de meter niet deugdelijk functioneert. Vervolgens dienen speciale consumentenrechters zich te buigen over de vraag of je in jouw specifieke geval recht hebt op teruggave van het geld.

‘’Mag je de slimme meter weigeren?’’

Je mag de slimme meter zowel weigeren als ook laten uitschakelen. In dat laatste geval mag de energieleverancier het apparaat en de meterstanden niet meer afstand uitlezen. Mocht je de slimme meter volledig willen weigeren, dan dien je dit bij de netbeheerder aan te geven. Keerzijde hiervan is dat je de meterstanden zelf door dient te geven en je kan hierdoor geen gebruik maken van de diensten om eventuele grote bronnen van energieverbruik te detecteren.

Slimme meter mét tussenmeter

Woon je in een appartementencomplex en heb je geen vertrouwen meer in je slimme meter, dan kan je ook een tussenmeter laten plaatsen. Het kan namelijk zijn dat andere appartementen, zoals bijvoorbeeld je buren, veel meer verbruiken en dit per abuis op jouw verbruik zichtbaar wordt. Een tussenmeter kan dit voorkomen.

Meer informatie over de slimme meter

Twijfels over je verbruik en slimme meter? Schakel je netbeheerder in, want deze kan je meer vertellen. Is de netbeheerder lastig te bereiken, dan kan je ook meer informatie inwinnen bij een particuliere elektricien. Bij Mygo kom je snel in contact met een erkende elektricien in jouw regio.