Terug naar blog
Tips belastingaangifte na aankoop woning

Tips belastingaangifte na aankoop woning

28 mrt. '22 Door MyGo redactie

Voor veel Nederlanders is het ieder jaar weer een worsteling: de belastingaangifte. Als er niets in de persoonlijke situatie is veranderd valt de aangifte meestal nog wel mee, maar wat nu als je in het afgelopen jaar een huis hebt gekocht? Waar moet je bij de aangifte dan rekening mee houden? Welke aankoopkosten van de woning kun je aftrekken? En waar moet je verder om denken? Wij geven een paar tips.


Het aankopen van een huis kan veel stress opleveren. Alleen de weg ernaartoe gaat vaak al gepaard met de nodige spanning en onzekerheden. Helemaal in de huidige overspannen woningmarkt, waarbij de hoge prijzen het uiterste vragen van het aanschafbudget. Als de koop dan eenmaal is gesloten blijken de kosten vaak hoger uit te komen dan aanvankelijk gecalculeerd. Veel kosten die voortvloeien uit de aankoop van een woning zijn echter af te trekken van de inkomstenbelasting. Het kan dus lonen om u er vooraf goed in te verdiepen. De notaris kan bij het tekenen van de acte alvast een handje helpen door op de afrekening te markeren welke kosten voor aftrek in aanmerking komen.

Woningaankoop

In de aangifte inkomstenbelasting kunt u kosten voor uw koopwoning aftrekken. Voor wie in 2021 een huis heeft gekocht, kan dat wellicht een fikse belastingteruggave opleveren. Zo kunt u de kosten van de hypotheekakte, de notariskosten voor de koopakte, de hypotheekadviseur, en de kosten voor het aanvragen van een Nationale Hypotheek Garantie van het belastbaar inkomen aftrekken. Ook een eventuele taxatie of zwamonderzoek vallen onder de aftrekposten.

Zaken die relatief zeldzamer zijn, maar ook aftrekbaar, zijn kadastrale rechten voor de hypotheekrente, erfpacht, bouwrente en een mogelijke boeterente. De notaris- en adviseurskosten voor een bouwdepot vallen daar ook onder. De ‘kosten koper’, de makelaarskosten, de overdrachtsbelasting en de kosten van de bankgarantie mogen dan weer niet worden opgegeven. Bemiddelingskosten voor de aankoop van de woning, zoals makelaarsprovisie, de kadastrale rechten voor de koopakte en de kosten van onderhoud en verbouwing zijn ook geen aftrekposten.

Eigenwoningforfait

Het eigenwoningforfait is het bedrag dat de Belastingdienst in de aangifte bij uw inkomen optelt. Dat gebeurt echter alleen wanneer die koopwoning ook uw hoofdverblijf is. In de belastingaangifte vult u bij het onderdeel ‘Woningen en andere onroerende zaken’ de datum in waarop u eigenaar werd van de woning. Daarna dient u op te geven wanneer de woning uw hoofdverblijf is geworden. Dat is de datum waarop u in uw gemeente bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen. Het aangifteprogramma berekent hierna automatisch het eigenwoningforfait over de juiste periode.

Controleer bij het onderdeel ‘Woningen en andere onroerende zaken’ de WOZ-waarde van uw huis. Dit is de WOZ-waarde die u in 2021 hebt ontvangen met waardepeildatum 1 januari 2020. Mocht de WOZ-waarde nog niet bekend zijn kunt u de aankoopprijs van de woning als peilprijs aanhouden.

Hulp en advies

Nieuwbakken huiseigenaren kunnen zich maar beter goed inlezen voordat ze de belastingaangifte doen. Met de koop stapelen de fiscale regelingen zich op, waardoor de aangifte best ingewikkeld kan worden. Een fout is dan zo gemaakt. Om belasting te besparen, en boetes en naheffingen te voorkomen, kan het daarom verstandig zijn om (ook) een belastingadviseur in te schakelen. Die heeft namelijk de parate kennis waardoor u geen aftrekposten mist en alle regelingen benut. Zo kan de investering meestal wel uit, en kan de fiscalist u veel zorgen uit handen nemen. Via de MyGo Matchmaker vindt u eenvoudig een beschikbare belastingadviseur bij u in de buurt.