Met de MyGo Matchmaker vind je direct een autogarage in jouw omgeving.
Klik op de Matchmaker of bel gratis 085 106 1600
Klik op de Matchmaker of bel gratis 085 106 1600
Roetfilters zijn gebouwd om lang mee te gaan, maar op een gegeven moment hoopt het roet zich toch op en raakt het roetfilter verstopt. Wanneer dat gebeurt, zal het roetfilter moeten worden gereinigd of zelfs vervangen. Voor welk van de twee opties wordt gekozen, hangt af van de ernst van de roetvervuiling.
Zoek jij een garage die jouw roetfilter kan reinigen of volledig vervangen? Bel dan naar 085 106 1600 om te worden doorverbonden met een garage die die dienst aanbiedt, of vraag een of meerdere offertes op via de online MyGo Matchmaker.
Direct een autogarage nodig?
Klik op de Matchmaker of bel 085 106 1600
Niet alle auto’s hebben een roetfilter. Van oorsprong werden roetfilters alleen ingebouwd in auto’s die op diesel reden; dit werd in 2006 ingesteld. Deze roetfilters worden ook wel Diesel Particulate Filters (of DPF) genoemd. Sinds 2018 zijn sommige benzineauto’s echter ook uitgerust met een soort roetfilter: een Gasoline Particulate Filter (GPF).
Heb je dus een dieselauto van na het jaar 2006 of een nieuwe auto van een merk dat gebruikmaakt van Gasoline Particulate Filters, dan heb je vermoedelijk een roetfilter. Let wel op: in dit artikel hebben we het specifiek over de roetfilters die je in dieselauto’s aantreft.
Wanneer dieselbrandstof onvolledig wordt verbrand, ontstaan er roetdeeltjes. Die roetdeeltjes zijn vervuilend voor het milieu en zeer slecht voor je gezondheid als je ze inademt. Om die roetdeeltjes op te vangen, worden roetfilters aangebracht in dieselauto’s. Zo blijft de schade die de roetdeeltjes anders aan zouden brengen aan mens en natuur beperkt.
Om deze reden zijn roetfilters tegenwoordig verplicht. Wie nu nog in een dieselauto zonder roetfilter rijdt, betaalt daarom extra motorrijtuigenbelasting.
Normaal gesproken maakt het roetfilter zichzelf schoon. Dit gebeurt echter alleen bij zeer hoge temperaturen, die ontstaan wanneer je bijvoorbeeld lange tijd over de snelweg rijdt. Dan worden de roetdeeltjes weggebrand. Dit wordt het regeneratieproces genoemd.
Als het regeneratieproces onvoldoende wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat je voornamelijk korte stukken in de stad rijdt en steeds moet stoppen, begint het roet zich op te hopen. In dat geval moet het roetfilter op een gegeven moment worden gereinigd.
Je kunt ervan uitgaan dat je roetfilter na 100.000 à 200.000 kilometer op de weg aan reiniging toe is.
Dat je het roetfilter moet reinigen, kun je merken aan een aantal signalen. Deze signalen kunnen ook op andere problemen duiden, dus negeer ze zeker niet!
Een roetfilter moet eigenlijk pas worden vervangen als het kapot gaat. Als het verstopt zit, kun je het namelijk vaak nog reinigen. Pas als de verstopping echt te erg uit de hand is gelopen, zal je roetfilter reinigen niet meer volstaan en moet het worden vervangen.
Zolang roet het probleem lijkt te zijn, kun je proberen je roetfilter te reinigen. Als het probleem echter te maken heeft met je fysieke roetfilter, zal vervanging noodzakelijk zijn.
Je roetfilter reinigen is een stuk goedkoper dan het vervangen. Dit zie je ook in onderstaande tabel, waar we een schatting van de kosten van beide diensten geven.
Roetfilter reinigen of vervangen |
Kosten |
Roetfilter reinigen: met extra diesel |
€ 150 |
Roetfilter reinigen: chemisch |
€ 250 |
Roetfilter reinigen: roet uitbakken |
€ 600 |
Roetfilter vervangen: tweedehands filter |
€ 1000 - € 1500 |
Roetfilter vervangen: nieuw filter |
€ 1500 - € 2000 |
Zoals je ziet, kan de prijs van je roetfilter vervangen hoog oplopen. Al helemaal als je een roetfilter wilt installeren in een zware machine die op diesel rijdt; dan kun je eerder rekenen op een prijs van rond de 4000 euro! In dit artikel gaan we echter uit van personenauto’s op diesel.
Misschien heb je bovenstaande kosten bekeken en vraag je je nu af of het ook mogelijk is om zelf je roetfilter te reinigen of te vervangen. Het antwoord op die vraag vind je hieronder.
Zelf je roetfilter reinigen is zeker een optie. Hiervoor kun je een additief kopen, dat je toevoegt aan de brandstoftank. Deze vloeistof zorgt ervoor dat de verbrandingstemperatuur van het roet daalt, zodat het regeneratieproces eerder op gang komt en het overtallige roet wordt weggebrand.
Wel kun je je roetfilter alleen op deze manier reinigen als de vervuiling niet te erg is geworden. Anders heb je een DPF-reiniger nodig die je direct op het roetfilter spuit via een van de sensoropeningen.
Werkt dit niet? Dan volstaat het reinigen van je roetfilter niet en heb je toch de hulp van een professional nodig, om je roetfilter nogmaals te reinigen (potentieel door het roet bij zeer hoge temperaturen weg te branden) of om het te vervangen.
Een roetfilter vervangen is een klus die zeer secuur moet worden uitgevoerd. Anders kun je op termijn schade aan je motor veroorzaken, waardoor je nog verder van huis bent. Ben je geen automonteur, dan raden wij je toch aan je roetfilter niet zelf te vervangen en dit over te laten aan een professional. Met wat geluk is de professional bovendien wél in staat je roetfilter te reinigen, waardoor je nog op die kosten zou kunnen besparen.
Je roetfilter reinigen of vervangen kan snel duur worden, dus wil je liever voorkomen dat het noodzakelijk is – en wil je de kosten anders zoveel mogelijk drukken. Om je hierbij te helpen, hebben we onderstaande tips voor je verzameld.
Moet jouw roetfilter nu worden vervangen of wil je het professioneel laten reinigen? Om een garage in jouw regio te vinden waar je dat kunt laten doen, bel je naar 085 106 1600. Of ga naar de MyGo Matchmaker om direct op je toestel te bekijken hoeveel dit jou gaat kosten.